Teleurstelling en succes


De teleurstellingen in het samenwerken

Een eenmanszaak beginnen. In 1999 heb ik een KvK nummer aangevraagd in Leeuwarden en naar de belastingdienst voor een btw-nummer. Ook nog even een zakelijke rekening openen bij de bank.  Zo geregeld en op naar de starters dag die de KvK organiseert voor de beginnende ondernemer.

 

Wat een opkomst op de starters dag, het lijkt wel of iedereen ondernemer wil worden. Er waren een paar sprekers die voorlichting gaven in bedrijfsvoering en natuurlijk zat daar ook eigenbelang in. Nieuwe potentiële klanten die starters. Visitekaartjes werden uitgewisseld en met deze gedachten had ik al nieuwe klanten voor mijn beginnende onderneming.

 

Dit was mijn eerste droom, de klanten werden in mijn schoot geworpen met alleen visitekaartjes uitwisselen. Ik had bij VistaPrint mijn visitekaartjes laten maken tegen een goedkoop tarief. Ik was een beginnende ondernemer en de kaartjes werden bijna gratis aangeboden. Alleen tot je de uiteindelijke rekening krijgt gepresenteerd, ik had de eerste prik al te pakken. 

 

Tip 1: Wees altijd op je hoede wanneer iemand iets aanprijst, je bent meestal duurder uit. Ook hij of zij is een ondernemer die geld wil verdienen, niemand geeft iets gratis weg of beneden de inkoopprijs. 

 

Met ruim dertig visitekaartjes op zak ging ik op mijn nieuwe werkplek zitten en had de computer aangezet en de visitekaartjes erbij gepakt. Wat had ik op de starters dag geleerd? Stel een nieuwsbrief op en stuur die naar je potentiële klanten. Zogezegd zo gedaan zou ik nu 30 nieuwe klanten krijgen die ik kan toevoegen aan mijn zelfgemaakte contactdatabase. Er reageerde diezelfde dag niemand, mmm dacht ik deze mensen hebben toch ook hetzelfde gehoord op de starters dag. Beantwoord je zakelijke e-mails op tijd, het kan een potentiële klant zijn. Na 4 dagen waren er drie reactie, wij hebben geen belangstelling in uw diensten. Weer een droom in duigen.

 

Tip 2: Ga er niet vanuit dat wanneer je een nieuwsbrief verstuurt dat je er meteen reacties op krijgt. Van die dertig e-mails zijn er twee klanten die na een jaar hebben gereageerd en klant geworden.

 

Samenwerken met een andere zzp ‘er. Een nieuw idee werd geboren welke ik niet alleen kon uitvoeren. In mijn eigen omgeving kijken of er geschikte mensen rondlopen. Met mijn idee zou ik toch wel een paar ondernemende mensen vinden die met mij willen samenwerken. Dat was best nog wel een klus, maar  opgeven dat zit niet in het ondernemersbloed. Uiteindelijk heb ik die mensen gevonden die mijn idee wel zagen zitten. 

 

Zogezegd zo gedaan een nieuw kantoor ingericht en aan de slag. Vier zzp ‘ers, met vier kapiteinspetten op. Zolang er verdiend werd en de nieuwe klanten zich aanmelden was het oké. Iedereen deed zijn dingetje maar onderhuids waren er toch wat kleine irritaties. Het vastleggen van gewerkte uren en verdeling van de inkomsten. Dit liep uiteindelijk slecht af en de onderneming was gedoemd te stranden. Ieder ging zijn eigen weg en de onderneming werd netjes afgerond. Weer een droom in duigen.

 

Tip 3: Samenwerken als eenmanszaak met andere mensen, maak goede afspraken en je moet dit vastleggen op papier. Wie doet wat en wat zijn de verantwoordelijkheden van het samenwerken.

 

Mijn ervaring is dat je een eenmanszaak het beste kunt besturen door je zelf. Heb je een klus die te groot is, huur dan mensen in en zet de afspraken op papier en onderteken dit door beide partijen. Het is in het begin niet het leukste werk, al die formaliteiten. Ik ben door schade en schande wijzer geworden. Zorg voor standaardformulieren wanneer je gaat samenwerken en leg alles vast. Het internet staat vol met formulieren die je kunt gebruiken. Bezoek de KvK website, zij behoeden je voor frustraties en teleurstellingen. Maar ja was het maar zo makkelijk. Na de vele waarschuwingen zijn er toch nog steeds sluwere mensen die jou weten te manipuleren en om te praten.

 

Tip 4: Geloof nooit iemand op zijn blauwe ogen. Vooral als het om geld gaat. Ook ik geloofde in iemands blauwe ogen, gouden bergen werden beloofd. Financieel hoefde ik mij geen zorgen te maken alles werd nieuw aangeschaft. Uiteindelijk kwam daar weinig van terecht. Weer een droom in duigen.

 

Door schade en schande wordt men wijs, maar altijd liggen er slechte mensen op de loer. Geld is ook zo’n leuk ding. Hoe vaak je niet achter je geld aan moet of je financiële zaken worden niet zo geregeld als je zelf voor ogen had. Als ondernemer heb je het erg druk als je een eenmanszaak hebt. Je hebt vele petten op als het om beslissingen gaat.

 

Ik heb vanaf het begin van mijn onderneming mijn financiële zaken uit handen gegeven omdat dit ten eerste mijn dingetje niet is en ten tweede dat ik meer tijd overhoud voor andere zaken. Als kleine ondernemer is het budget niet al te groot om naar een groot accountbureau te stappen die jouw financiële zaken regelt en adviezen geeft. Wanneer je de financiën uit handen geeft moet er een vertrouwensband worden opgebouwd. Ook hier zet afspraken op papier zodat je misverstanden of teleurstellingen kunt voorkomen. 

 

Tip 5: Win advies in bij de KvK over een betaalbare oplossing voor je financiële zaken van je onderneming. Tegenwoordig zijn er goede online-boekhoudpakketten tegen een redelijk tarief te verkrijgen.

 

Vertrouwen in samenwerken heb ik door de jaren geleerd dat het niet vanzelf gaat. Ervan uit gaan dat het goed komt, geloven in de mensen dat ze ook behulpzaam zijn en meedenken om problemen op te lossen. Helaas door schade en schande wijs geworden dat deze droom niet waar is. Dromen zijn bedrog. De teleurstellingen in mensen op zakelijk gebied, ik denk dat het erbij hoort. Wanneer het om geld gaat kunnen je vrienden vijanden worden. De graaicultuur en dat andere personen niet willen meehelpen in moeilijke tijden, dat hoort er helaas allemaal bij. 

 

Tip 6: Wanneer het om geld gaat maak dan je leveringsvoorwaarden bekend en zet alles in details op papier. Zo voorkom je teleurstellingen en wanneer je nieuwe klant het daar niet mee eens is moet je altijd afvragen of die persoon een klant van je mag worden. Zo kun je weer je dromen waar maken.

 

Zo leer je de mensen kennen door schade en schande. Ik probeer open te staan voor mijn zakelijke klanten, zeven dagen per week kunnen mijn klanten een beroep op mij doen. Van sommige mensen kun je dat helaas niet zeggen. Ik ga mijn leveringsvoorwaarden nog eens onder de loep nemen en van sommige mensen maar afscheid nemen.

 

Tip 7: Ga niet zomaar met iedereen in zee. Denk om je gezondheid, frustraties en teleurstellingen horen er nu helaas bij maar trek een grens voor jezelf. Het houdt je onderneming en je lijf gezond.

 

Verwerken van teleurstellingen in het zaken doen. Het gevoel van teleurstelling is een verlammend gevoel. Ik voel me machteloos, boos en verdrietig. Waarom moet het zo, waarom doet die ander zo, waarom niet meewerken i.p.v. tegenwerken. Verlangens zijn de oorzaak van al het leed, aldus de boeddhisten. Wie zich al te sterk hecht aan resultaten zal vroeg of laat worden geconfronteerd met tegenslagen. Het is gewoon pijnlijk, dan de vraag waarom doen mensen dit, is het onbewust, niet rekening houden met, zeg het maar. Voor die mensen die de schoen past, denk er eens over na, draai de situatie eens om, wat doe ik een ander aan met mijn handelen.

 

Tip 8: Schrijf het van je af, praat er met iemand over, je bent niet de enige die dit overkomt. Volgens de geleerden is dit iets wat bij het leven hoort, de bekende levenslessen. Door schade en schande wijs worden. 

 

Hoe nu verder. Gelukkig zijn er wel aardige klanten en collega’s die het samenwerken wel snappen. Ik ga de focus op deze mensen richten, terugkijken op wat ik allemaal heb bereikt en wat ik nog ga ondernemen. Mensen aan de schandpaal nagelen zit niet in mijn aard, maar wie de schoen past trekke hem aan. 

 

De successen van mijn ondernemen als zzp er

Het is namelijk ook erg leuk om te ondernemen. Het opbouwen van een eigen bedrijf is een uitdaging. Nieuwe mensen leren kennen waar je mee gaat samenwerken. Veel leren en door schade en schande wijs worden. Er zijn vele ideeën tot stand gekomen waar ik trots op ben.

 

Vanaf 1999 heb ik een eenmanszaak opgezet met een kantoor aan huis waar ik computerles heb gegeven aan beginnende computergebruikers, het ontwikkelen van lesmateriaal t.b.v. gebruik met de computer, computers gebouwd en verkocht onder eigen logo, als vrijwilliger computerles gegeven aan ouderen bij de Holdert in Drachten, een computerclub voor justitiepersoneel opgericht, computerles aan justitiepersoneel gegeven, PC privé project begeleid voor justitiepersoneel, de geschiedenis van de voormalige gevangenis "De Blokhuispoort" verzameld en op Cd-rom uitgegeven, computerles en reparaties aan huis, websites bouwen voor het MKB, een webdesign bureau opgezet met bedrijfsruimte, zoekmachine optimalisatie voor bedrijfswebsites, gratis testen van bedrijfswebsite en advies geven aan MKB, als vrijwilliger Stichting Blokhuispoort en Museum Blokhuispoort op gezet, exposities georganiseerd, een Platform Online Musea voor verzamelaars opgezet, een servicedesk ingericht die zeven dagen in de week beschikbaar is voor mijn klanten en websites ontwikkeld in eigen beheer voor de promotie van Friesland. 

 

Daarnaast werk ik nog met veel plezier bij de overheid, de laatste 15 jaar werk ik als ICT ’er bij het gevangeniswezen. Het verlenen van service aan de medewerkers van justitie die gebruik maken van de ruim 20.000 ICT-middelen. 

 

Samenwerken is een must voor het ondernemen, iedere dag leer ik weer. De bovenstaande ervaringen wil ik delen met jullie als nieuwe en bestaande ondernemers. Teleurstellingen horen nu eenmaal bij het ondernemen van een bedrijf, dus ook bij het leven. 

Doe je voordeel er mee. Willem Helfrich

 

Reacties op "Teleurstelling en succes"


Commentaren: 1
  • #1

    Hans Slagers (vrijdag, 22 september 2017 11:21)

    Geweldig goed omschreven wat er op jouw weg komt als je met anderen wilt of moet samenwerken. De eerlijkheid die in je zelf zit kan en hoef je van een ander zeker niet te verwachten immers op elk gebied is het zo waar n mens in het spel komt is er vaak rotzooi. Ken jou persoonlijk maar dit verhaal kende ik niet. Daarom weet ik zo goed hoe jij in elkaar steekt omdat wij jaren dag en nacht hebben samen gewerkt. In de gesprekken die dan over allerlei zaken gaan krijg je een heel goed beeld van hoe jouw medemens in elkaar steekt. Jou heb ik altijd ervaren als een oprecht ….eerlijk en altijd klaarstaan voor anderen. Geld vragen was er niet bij. Nee je vond het belangrijk dat je je medemens kon helpen en iets kon leren iets kon meegeven. Nee het koste jou vaak geld. Ook nadat onze wegen zich als collega s gingen scheiden ben jij steeds dezelfde mens gebleven. Altijd dienstbaar en altijd oprecht.